fredag 18. desember 2015

Luke 18

For to år siden surfet jeg rundt på nettet for å sjekke om det var noe nytt på julemusikkfronten, slik man jo gjør om kveldene.

Da kom jeg over et cover jeg hadde sett tidligere, men da med en annen artist.  Coveret ble først brukt på orkesterlederen Jackie Gleasons ( i Norge mest kjent for rollen som sheriff i "Smokey and the Bandit") album "All I Want for Christmas" fra 1969. Denne gangen var det coveret til den nederlandske duoen The Silhouettes strålende singel "Under the Mistletoe".

The Silhouettes: Under the Mistletoe



Singelen var gitt ut av et nystartet plateselskap som spesialiserte seg på julesingler, Snowflake Christmas Singles i Nederland. Dette er et utrolig flott prosjekt som allerede har frembragt mye god julemusikk. Som en fan av klassisk popmusikk setter jeg spesielt pris på bidraget fra The Silhouettes, og ikke minst det svenske popbandet The Garlands med klassisk pop i Pet Sounds-tradisjonen. Den beste svenske juleplaten siden Hep Stars!

The Garlands: Christmas Song



Singlene til Snowflake skal etter planen bestå av en nyskrevet a-side, mens b-siden skal være en tolkning av en kjent eller obskur julesang. Så langt har de gitt ut både nederlandske og internasjonale artister. Her kan du kjøpe utgivelsene. I 2013 ga selskapet ut fire singler, året etter kom to, og i år er de ute med fire utgivelser. "De" skriver jeg, men selskapet er en manns verk. Mannen bak Snowflake Christmas Singles heter Robert Voogt og holder til i Amsterdam. Jeg har tatt en prat med ham på epost:

– Å velge artister er veldig enkelt – jeg velger artister som jeg virkelig liker. De fleste jeg har jobbet med til nå, er blant mine personlige favoritter, noe som gjør det enda mer spesielt for meg, forteller Robert, som har fått napp hos omtrent halvparten av artistene han har spurt. Hvis han kunne velge fritt hvem han fikk gi ut, hadde han stilet høyt.

– Vel, to totalt urealistiske muligheter melder seg. Først Blondie, de var det første bandet jeg virkelig likte, og jeg elsker dem fortsatt. De spilte jo faktisk inn en flott coverversjon av "We Three Kings" i 2009, og  jeg har prøvd å komme i kontakt med bandet et par ganger, for å gi ut en single med den som b-side og en original på a-siden, men så langt har jeg ikke hatt suksess. Men jeg regner med å prøve igjen, det hadde vært så kult å få til. Og bandet er fortsatt tilknyttet undergrunnsmiljøet, så det er ikke sikkert at det er så urealistisk likevel, mener Robert.

For to år siden skrev jeg om artister som definitivt aldri vil gi ut en juleplate, og Morrissey toppet listen. Men Robert har et svakt håp i alle fall.

– Det er så urealistisk at jeg ikke engang har forsøkt... men han er for øyeblikket uten platekontrakt, så kanskje jeg skal forsøke.

Robert Voogt samler selvsagt på julesingler selv.

– Jeg kjøpte min første julesingel rundt julen 1982. Det var Bing Crosby/David Bowie-duetten  'Peace On Earth/Little Drummer Boy'. I årenes løp kjøpte jeg flere julesingler, men jeg var ikke spesielt interessert i julemusikk. Jeg var bare ute etter god musikk, og noe av det var tilfeldigvis julemusikk. Tidlig på 2000-tallet, da det ble lettere å skaffe seg musikk via internett, begynte jeg å samle mp3er med mine favorittjulelåter, og sakte bygget jeg opp en mp3-database med julemusikk. Fra da av ble jeg mer og mer interessert i julemusikk, og rundt 2012 begynte jeg å tenke på å starte et julemusikkselskap – jeg har punkbakgrunn med en utpreget gjør det selv-holdning, så når jeg liker noe, vil jeg ikke bare konsumere musikken, jeg vil også bidra med noe. Rundt 2013 begynte jeg for alvor å samle på julesingler. Jeg traff andre mennesker som var interessert i julemusikk, og det ble min hovedinteresse musikalsk sett, i alle fall fra september til desember. Men jeg lytter til og kjøper mye annen musikk også. Jeg har i tillegg drevet en hardcore-label i nesten 20 år, forteller Robert Voogt.

Som alle andre samlere av julemusikk har han nok gjort seg noen tanker om hvor appellen egentlig ligger.

–  Det er egentlige ikke  en spesiell genre jeg liker innen julemusikk. Jeg har en veldig bred musikkinteresse (den strekker seg fra musikaler fra 1920-30-tallet til jazz, hardcorepunk og elektronisk musikk) og noe av det jeg liker med julemusikk er at du finner det i alle genrer. Og bortsett fra at musikken kan være helt forskjellig, har de noe til felles fordi det er julemusikk - fordi det har et felles tema, fordi de samme juleklassikerne covres, eller fordi de har noen helt bestemte juleelementer (julebjeller, barnekor, innslag fra klassiske julesanger). Og jeg liker virkelig likhetene i forskjellene eller forskjellene i likheten. Og selv om jeg liker de fleste julestandardlåtene, liker jeg nok mest julemusikk som er spesiell, utenfor mainstream, som prøver å gjøre noe originalt, men som man likevel vil gjenkjenne som julemusikk, forteller Robert.

Som kjent har nederlenderne sin Sinterklaas-tradisjon, men det lages ikke mange nye plater om denne figuren.

– Vel, Sinterklaas er noe helt annet enn jul. Det finnes mange Sinterklaas-sanger, men det er for det meste barnesanger. Noen få popmusikere har prøvd seg på Sinterklass-plater, men det er ikke så mange som er verdt å lytte til. De som er bra, er alle knyttet til 80-tallsbandet Het Goede Doel, siden en av låtskriverne i bandet, Henk Temming, ser ut til å være spesielt interessert i Sinterklaas. Sammen med den andre låtskriveren i bandet, Henk Westbroek, spilte de inn den briljante singelen  "Sinterklaas, wie kent hem niet"?

 "Sinterklaas, wie kent hem niet"?

Her er en annen Sinterklass-plate i popgenren Robert anbefaler:

Ik Ben Toch Zeker Sinterklaas Niet'  ("Jeg er ikke Sinterklaas", noe irriterte foreldre sier til barn som ber om nye leker).

– Jeg vil defintivt si at det er stor interesse i Nederland for julemusikk. Jeg kjenner flere folk her som er seriøse samlere av julemusikk (noen av dem er musikkjournalister som også skriver om julemusikk i landsdekkende aviser eller blader). Hvert år velger radiolyttere de 100 beste julesangene, og for tiden går det et Tv-program med nederlandske popstjerner om hva som utgjør en god julesang.

Mange populære nederlandske artister gir ut juleplater, og her er noen anbefalinger fra Robert Voogt:

"Eeuwige Kerst"

"Kerstmis In De Jordaan" (Jul i Jordaan – som er en gammel del av Amsterdam) av Johnny Jordaan (fra 1956).

 'Eenzame Kerst" (1976) av den kanskje mest populære nederlandske sangeren noensinne: André Hazes (singlen ble nyutgitt med hans julesang fra 1982, 'Met Kerst Ben Ik Alleen', til årets Black Friday).

"Christmas Was A Friend Of Mine" av Fay Lovsky (1981)

"Blue Bells" (1986) av garasjerockerne Claw Boys Claw fra Amsterdam.

The Kik's "A Christmas Song For You" (fra 2011, ett år senere spilte de den inn på nytt på nederlandsk).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar