fredag 6. desember 2019

«Christmas EP» av Remington Super 60 er den sjette utgivelsen fra Nordpolen musikklubb. Den består av fire julelåter fra fredrikstadbandets 20-årige karriere.
Den eldste låten er fra 2001, den nyeste er fra i fjor. Felles for dem alle er at de treffer rett i det området av hjertet der datoen alltid er 24. desember. De oppfyller også kravene som Christoffer Schou, hjernen bak Remington Super 60, stiller til en vellykket julesang.

− Det må være en fin melodi, og den må ha varme stemninger, mener han.


Hovedpersonen i åpningslåten, «Christmas Song for Melanie», var en jente fra Filippinene som Christoffer Schou ble kjent med på et forum hvor man chattet om indiemusikk. Der fortalte Melanie at hun mislikte julen. Christoffer Schou hadde henne i tankene da han senere skrev "Christmas Song for Melanie", som opprinnelig ble utgitt på EP-en «Christmas in May» i 2001. Det var flere enn Melanie som ble oppmuntret av denne sangen julen 2001, da verdenssituasjonen virket dystrere enn på mange år. På «Here Comes Christmas» beveget Christoffer seg fra hjemmestudioet til mer profesjonelle omgivelser. Han hadde praksis i et musikkstudio, der "Here Comes Christmas" ble innspilt med Remington Super 60 som et band. Den Beach Boys-influerte julesangen ble først utgitt på albumet «Go System Go!» i 2006.

De to siste låtene, «A Winter Song» og «Another Christmas Song», er fra henholdsvis 2017 og 2018. De er basert på skisser Schou hadde liggende fra tidligere, og låtene må kunne kategoriseres som «drømmepop». Remington Super 60 har ikke vært veldig aktive de siste årene, men Schou prøver å holde bandnavnet levende ved å utgi låter i ny og ne. Da er det spesielt koselig å gi ut julelåter, synes han.


Med en finger på bossanova-knappen inntok Remington Super 60 norsk musikkliv rundt årtusenskiftet. Casiopop var betegnelsen som ble brukt om musikken deres. Sitt første Casio-keyboard fikk Schou fra hiphop-gruppen Pen jakke fra Fredrikstad.

− Jeg digget lyden av det, det låter litt naivt og fint. Med tiden har det blitt en samling på over 20 stykker, forteller Schou, som også har opplevd å få tilsendt et i gave fra en i Italia.

Det samlet seg et Casio-miljø rundt plateselskapet Cafe Superstar Recordings, med artister som blant andre EPA, Safariari og Micromars.

Det vidunderlige internettet ble aktivt brukt for å spre musikken. Remingtons musikk er lisensiert til selskaper i Japan, Italia og en rekke andre land. Såpass oppsiktsvekkende var den internasjonale oppmerksomheten som ble bandet til del, at om du skrudde på Lørdagsrevyen på NRK en maihelg på tidlig 2000-tall, så kunne du se et innslag om Schou og det å spre musikk ut i verden via internett.

Fortsatt bærer det internasjonale nettverket frukter, og musikkbloggene rydder skjermplass når det kommer nye musikalske drypp fra Remington Super 60.

Etter mange år som komponist for film og reklamesnutter er Schou klar for å lage noe som er lengre enn 30 sekunder eller ett minutt. Men for tiden er det "Christmas EP" det handler om. Hva er så hans egne favoritter i julemusikksjangeren?

− Jeg hører gjerne "Little Saint Nick" av The Beach Boys, "Wonderful Christmastime" med Paul McCartney og James Browns "Santa Slaus Go Straight to The Ghetto". Ellers har jeg guilty pleasures som "Last Christmas" og "Driving Home for Christmas". De gangene jeg har vært dj rundt juletider, har jeg alltid spilt en del låter fra julealbumet til The Ventures fra 1965, sier Schou og nevner spesielt deres versjon av "Frosty the Snowman", der de fletter inn "Tequila" av The Champs.
Dagens utgave av Remington Super 60 består av Christoffer Schou, hans kone Elisabeth Thorsen, og tidvis Magnus Abelsen.'
Postskriptum:
Remington Super 60 har gjort enda mer i julemusikkens tjeneste. Det kunne vært gitt ut et helt album, i alle fall enda en EP. Her er for eksempel en låt de slapp i 2015,  «Merry Christmas, (It's Christmas)»:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar