tirsdag 10. desember 2019

Slik skal det låte

Ikke et vondt ord om Magne Furuholmen, men han tok munnen noe full da han proklamerte at hans julealbum, "White Christmas Lies", skulle gjøre ende på kosejulen en gang for alle. Platen hans er ikke engang spesielt dyster. I stedet får vi et stykke voksenpop som vel er mollstemt, likevel blir det aldri særlig mørkt. Jeg har ikke studert tekstene grundig, men Furuholmen høres mest ut som en sutrete tenåring som nekter å kle seg om til julemiddagen.

Her kommer tre låter som derimot lykkes i å skildre julens veldige mørke. Dette er ikke tristesse, dette er dystert, om ikke direkte uhyggevekkende. For det er jo tross alt julesanger.

Clive Gregson er en engelskmann bosatt i USA, som har gitt ut plater siden 1970-tallet. Selv kjenner jeg ham bare fra låten "Comfort and Joy", om en eldre dame som er mett av dage og som håper at det blir hennes siste jul:



"So Much Wine" av The Handsome Family handler om å leve med en rusmisbruker. Sangens konklusjon er "There’s only so much wine you can drink in one life/ But it will never be enough to save you from the bottom of your glass".



Til slutt tar jeg med "Santa Dog" av The Residents, som ble utgitt første gang i 1972. Jeg innbiller meg at det var akkurat slik musikk Magne Furuholmen satte seg fore å lage:












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar