fredag 15. desember 2017

Snowflakes


Her er noen ord om Nordpolen musikklubbs julepakke 04: Sven Erik Libæks «Snowflakes».

 «Libaek's music is magical and dated in the most appealing ways». – Wes Anderson.

Nordpolen musikklubb ga 30. november ut ep’en «Snowflakes» med fire melodier skrevet og produsert av Sven Erik Libæk (internasjonalt mer kjent som Sven Libaek). Han utvandret fra Norge til Australia for over 50 år siden.

Låtene på ep’en er «Snowflakes», «The Deep Warmth of You», «White Midnight» og «Skrivesperre Closing Titles». De tre første låtene ble opprinnelig utgitt på den uhyre sjeldne platen «Ski with the Saints» rundt 1963. De ble fremført av bandet The Saints (som ikke må forveksles med det senere australske new wave-bandet med samme navn).

The Saints var husband på Cogee Bay Hotel i Sydney, der Libæk oppdaget dem mens han var ansvarlig for «artists and repertoire» hos CBS Records. Noel Quinlan var gitarist og hovedvokalist i The Saints, Peter Cole spilte bass og sang, Brian Myers var musikalsk leder, pianist og tidvis vokalist, mens George Thornton spilte trommer.

«Snowflakes»
«Snowflakes» er tittelkuttet på ep’en. Det sofistikerte soundet med et hint av brasilianske rytmer gjør at man knapt merker snøfnuggene falle. Man tenker: Heldig var den som fikk nyte en cocktail eller to på Cogee Bay Hotel mens The Saints var husband der.

«The Deep Warmth of You»: Bak den flotte tittelen skjuler det seg ep’ens mest poppete innslag, med The Four Freshmen-aktig sang. Det var ikke uten grunn at The Saints ble kalt «Australia’s top instrumental and vocal group». Snøfnuggene laver fortsatt ned, men hovedpersonen kjenner ingen kulde, bare «the deep warmth of you».

«White Midnight» låter som en norsk folketone i en heftig kanefart mot en australsk skihytte − i Perisher Valley, Blue Cow Mountain eller deromkring. The Saints spilte hver kveld foran et publikum, og det høres hvor utrolig tight bandet var.

«Skrivesperre Closing Credits»: Platens «bonusspor» er innspilt over 40 år etter de øvrige låtene. Sven Erik Libæk spiller selv piano sammen med musikervenner. Låten er hentet fra det uutgitte soundtracket til novellefilmen «Skrivesperre» av Nordpolen musikklubbs egen Geir Henning Hopland (2011), der Vidar Magnussen spiller en plaget manusforfatter i et vinterlig Bergen. Låten viser Libæks evne til å skrive stemningsskapende musikk, som fungerer selv om man aldri har sett filmen den var tiltenkt.

Sven Erik Libæk
Det var ikke uvanlig at unge gutter dro til sjøs på 1950-tallet, men de færreste hadde med seg eget piano. Sven Erik Libæks mor insisterte på at han måtte ha piano om bord på Christian Radich, han var jo ikke langt unna debutkonserten som pianist. Sammen med blant andre Lasse Kolstad og Harald Tusberg skulle han delta i den amerikanske dokumentarfilmen «Windjammer». Filmen ble en internasjonal kinosuksess i det unike formatet Cinemiracle.

I filmens finale fikk unge Libæk spille Griegs pianokonsert i a-moll sammen med Arthur Fiedlers Boston Pops Orchestra. Dette førte ham videre til musikkstudier ved The Juilliard School i New York, samtidig som han dannet visetrioen The Windjammers med Harald Tusberg og Kåre Terland. De reiste rundt og spilte der filmen hadde premiere. Dette førte Libæk for første gang til Australia. Han forelsket seg i landet og den avslappede holdningen der. I Oslo fikk han ikke dra fra hjemmet i Akersveien til byen uten å ha på seg dressjakke og slips. I Australia kunne man gå i butikken i badebukse og t-skjorte!

Nærmest umiddelbart etter at Libæk slo seg med i Australia, fikk han jobb hos det nystartede CBS Australia. Det viste seg at sjefen der hadde fått beskjed fra hovedkontoret i USA om at de snarest måtte ansette en A&R-ansvarlig. Derfor var det beleilig at Libæk stakk innom på jobbjakt. Han visste knapt hva «A&R-ansvarlig» var, men han fikk god opplæring i New York. Der fikk Libæk blant annet oppleve å være i studio under en Miles Davis-innspilling.

For CBS produserte han blant annet surfklassikeren «Bombora» med The Atlantics, i tillegg til at han oppdaget og produserte en rekke andre australske artister innen mange genre. På si skrev han musikk til dokumentarfilmer, og til slutt fikk han et ultimatum fra CBS: Sats på en karriere i plateselskapet eller gå dine egne veier. Heldigvis satset han på en karriere som komponist.
De neste ti årene kom flere av de platene hans renommé hviler på i dag: «Nature Walkabout», «To Ride a White Horse», «The Set», «Boney», «Ron & Val Taylor’s Innerspace» og «Solar Flares» – for å nevne noen.

Fra 1977 til 1994 bodde Sven Erik Libæk i Los Angeles, der han ledet sitt eget 38-manns orkester, som spilte inn en rekke easy listening-versjoner av kjente hits. Tilbake igjen i Australia laget Libæk musikk til helaftens tegnefilmer av animasjonsstudioet Hanna-Barbera.
I dag er han pensjonist i Sydney, i den grad en musiker noen gang blir pensjonist. Han spiller fortsatt med musikervenner.

Mange fikk øynene opp Sven Libæk som komponist da regissøren Wes Anderson i 2004 brukte to av hans komposisjoner i filmen «Life Aquatic With Steve Zissou». Libæk selv er både overrasket og glad for at musikken hans blir satt pris på av nye generasjoner. Enkelte har påpekt at han aldri har fått sin rettmessige heder av «Det offisielle Norge», men han har en høy stjerne blant de som virkelig teller: Platesamlerne, filmnerdene og seilskuteentusiastene. 

"Snowflakes" er ikke tilgjengelig digitalt, men her er en versjon av "White Midnight" som Sven Erik Libæk spilte inn noen år senere med sitt Sven Libaek Orchestra: 


Sven Erik Libæks karriere i punkter: 
- Som barn og ungdom hadde Sven Erik Libæk mer enn 40 roller ved Inga Bjørnsons barneteater i Oslo. Han debuterte som filmskuespiller i Edith Carlmars «Aldri annet enn bråk» i 1954. Allerede som fem-åring begynte han å spille piano. 

 - Deltagelsen i «Windjammer» førte til studier i klaver, komposisjon og arrangering ved Juilliard i New York.   
  
- I Australia fikk han på tidlig 1960-tall jobb som ansvarlig for «artists and repertoire» (A&R) i CBS Records. Her produserte han blant annet surfklassikeren «Bombora» med The Atlantics, i tillegg til at han oppdaget og produserte en rekke andre australske artister innen mange genre. 

- På si skrev han musikk til dokumentarfilmer, og til slutt fikk han et ultimatum fra CBS: Sats på en karriere i plateselskapet eller gå dine egne veier. Heldigvis satset han på en karriere som komponist. 

- I 1974 skrev han musikk til marihuanamusikalen «Grass». 

- Fra 1977 til 1994 bodde han i Los Angeles, der han ledet sitt eget 38-manns orkester, som spilte inn en rekke easy listening-versjoner av kjente hits. 

- Tilbake igjen i Australia laget Libæk musikk til helaftens tegnefilmer av animasjonsstudioet Hanna-Barbera. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar