lørdag 2. desember 2017

Så er tiden kommet da man kan spille julemusikk uten at naboer og familie får reagere. Selv var jeg usikker på om jeg skulle kjøpe noen juleplater i år. Usikkerheten varte helt til jeg begynte å undersøke årets utgivelser i begynnelsen av november. Få minutter etter kjente jeg blodet bruse, og en halv time senere var jeg direkte svimmel: Det ser virkelig ut til å komme veldig mange spennende juleplater i år. Såpass mye må lyttes til disse intense desemberdagene, at jeg ikke rekker 24 oppdateringer av «Noen burde sagt at det var jul» denne adventstiden. Men noen skal det bli.

Som vanlig kom det ut flere juleplater på Record Store Day på Black Friday, og av disse har jeg størst tro på «A Tav Falco Christmas». Tav Falco har spilt inn platen i Sam Phillips Recording Service i Memphis, og selv om låtvalgene er tradisjonelle, forventer jeg at arrangementene ikke er det.

En som ikke satser tradisjonelt er Sia, som rett og slett har gått hen og spilt inn ti splitter nye julesanger. Jeg er ikke særlig fristet til å lytte til Sia ellers i året, men juleplaten hennes virker lovende etter et par lytt.

Hovedøen Social Club er blant de norske artistene som kommer med juleplate i år. Hovedøen Social Club kan kanskje bare ett trick, nemlig å kubanifisere kjente låter, men det tricket funker bra. Vi i Nordpolen musikklubb gir ut Sven Erik Libæks «Snowflakes» i år, og det kommer jeg selvsagt tilbake til. Av de andre norske utgivelsene ser jeg mest frem til Hilma Nikolaisens «Merrily, Merrily». Som kjent ga hun ut den minneverdige julesangen «Ring Ring (Bring It On)» for et par år siden.

Ellers i desember skal fanklubbplatene til The Beatles nyutgis i en pen boks til en høy pris. Chris Isaak gir ut et opptak fra en julekonsert i 2004, og den kommer både på cd og dvd. Real Gone Music fortsetter sitt arbeid med å gi ut juleplater primært fra 1960-tallet, og selskapet er nå oppe i over 40 titler.

Av årets samleplater har jeg så langt hørt på «Christmas Up North», en titommer med et fremragende utvalg med kanadiske artister. Plateselskapet RWA har laget en teaser: 





Det blir også spennende å se hvilke artister som brått og uventet legger ut julelåter på nettet, noe som er blitt en tradisjon. Før måtte juleplater spilles inn tidligere på året for å nå deadlines hos platepresserier, nå kan artister smyge dem ut på markedet digitalt få dager før jul. I fjor slapp norske Okay Kaya, som mange av oss nå kjenner for rollen som Anja i "Thelma", ut "Holiday Song" på lille julaften.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar