tirsdag 21. desember 2021

Et tapt tiår

Jeg begynte å samle på juleplater på 1990-tallet, men jeg kjøpte ikke mange som var laget i det tiåret. I platebutikkene bladde jeg hurtig forbi ’Nsync, Hanson og Backstreet Boys. Jeg kan heller ikke huske noen store julehits fra den tiden, foruten den kanskje siste store: "All I Want For Christmas Is You". Hva fantes av kommersielle hitlåter med juletema på 1990-tallet? Jeg må sjekke. 

USA og Storbritannia hadde hits som ikke nådde Norge, i alle fall ikke til meg. I USA gjorde lokale storheter som Kenny G og Mannheim Steamroller det bra. Fountains of Wayne fikk en liten hit i Storbritannia med "I Want an Alien for Christmas", men ikke i hjemlandet USA. Det var et sympatisk band, men det er ingen stor låt.

I Storbritannia var det flere hits som bare briter kan se verdien i. Til øyrikets forsvar skal det sies at ingen av dem ble kjempehits, men likevel: "Christmas in Blobbyland" (1995), "Rocking Good Christmas" (1996) av Roy Chubby Brown, og Fat Les med "Naughty Christmas" (1998) hadde ingenting ved seg hverken da eller nå. Cliff Richard nøyde seg ikke med en liten hit, han var på toppen av listene ved utgangen av årtusenet med den gyselige "The Millennium Prayer". 

I motsetning til 80-tallet som hadde mange minneverdige julehits, var 1990-tallet et tapt tiår. Men noen lyspunkt var det. Som at "Home Alone 2" avfødte "All Alone on Christmas" med Darlene Love, skrevet av Little Steven. Den havnet på hitlistene i både USA og Storbritannia. Samme film ga oss også "Sleighride" av TLC. Tom Petty and the Heartbreakers hadde et minneverdig bidrag til veldedighetsplaten "A Very Special Christmas 2" i 1992 med "Christmas All Over Again". Det høres ut som en klassisk hit, men den ble aldri utgitt som singel. Det aller beste var at Saint Etienne startet sin rekke av julesingler i 1993 med "I Was Born On Christmas Day" (nummer 37 på listen i Storbritannia):


På mine handlerunder på denne tiden prioriterte jeg forseggjorte samleplater fra Rhino Records og tidsbilder som Geffens "Just Say Nöel". El Vez’ album "Merry Mex-mas" var en stor oppdagelse som ikke har tapt seg noe. Dette innlegget skulle egentlig handle om hva som var verdt å trekke frem av julehits fra 1990-tallet, men jammen ender vi ikke opp i skyggen av hitlistene, der spennende ting vokser.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar