torsdag 30. desember 2021

Varetelling

Et lite stykke ut i desember fikk jeg over meg den vanlige lengselen etter å eie alle juleplater som noensinne er utgitt. Til slutt satt jeg igjen med en brukbar samling nye plater. Her er en gjennomgang av årets ervervelser, uten pretensjoner om å si noe oppsiktsvekkende:

De første platene kjøpte jeg allerede i sommer. Det var to singler med julesanger fra Karibia. Jeg er usikker på hvor kulturelt autentiske de er, men denne perkusjonssterke saken satte en ekstra spiss på høytiden: 


Deretter plukket jeg med meg "There´s Trouble Brewin" fra Bear Family Records: 

Som vanlig bestilte jeg de tre singlene fra nederlandske Snowflakes Christmas Singles Club. Min favoritt av disse var definitivt The Shacks:


Jeg hadde ikke fått med meg at norske Spirit in the Dark hadde sluppet et digitalt julealbum, Superbells, i fjor. Heldigvis oppdaget jeg det da den fysiske versjonen kom i år.  Dette er en utgivelse som kommer til å stå seg godt ved siden av "Hammond-jul med Ole Erling" og juleplaten til Jimmy Smith. Her er en fantastisk versjon av "Walking in the Air", som lokalkjente vil se er innspilt i Bjølsen misjonskirke: 


I samme slengen plukket jeg med meg fjorårets nydelige album av Kelley Finnigan. Han høres ut som et medium for Marvin Gaye, og låtene er gode.  

Hilma Nikolaisen var forberedt på julen også i år, og slapp sin femte julesang. Det er blitt en av de beste tradisjonene desember drar med seg.


Memphis Industries er navnet på et plateselskap jeg aldri hadde hørt om før de ga ut årets julealbum. Til tross for navnet er det et britisk selskap. De har nok artister i stallen til å lage en fremragende plate, blant dem Field Music og The Go! Team.

Ellers: Folkemusikerne i Majorstuen ga ut albumet "Juledrøm" i 2006, og det er en av de juleplatene jeg stadig vender tilbake til. I år ga de seg for godt, og det i god tid før jul med en konsert i Rendalen.

Den siste konserten jeg fikk med meg før nedstenging, var Orions Belte på Parkteateret. Like før oppvarmingsbandet gikk på scenen, kom den usigelig triste meldingen om at Michael Nesmith fra The Monkees var død, få dager etter han avsluttet avskjedsturneen med Monkees-kollega Micky Dolenz. Oppvarmingsbandet på Parkteateret het Fred Paa Jorden, og dette dyktige instrumentalbandet dro en versjon av "Deilig er Jorden" ut av ermet.

Margo Guryan, kjent for blant annet "I don´t Intend to Spend Christmas Without You", døde i november.


I en bruktsjappe plukket jeg med meg Les Troubadours DuRoi Baudouin med "Christmas In The Congo" fra 1963, og av nostalgiske årsaker barneplaten "Norsk jul" fra 1966. "Nå Er'e Jul Igjen, Esse!" fra 1981 er en kuriøs utgivelse jeg har sett på tidligere, men i år kjøpte jeg den (og det var ikke helt billig). Jeg har ikke fått hørt ordentlig på den, men førsteinntrykket var som jeg ventet: litt funky, litt teit, men gøy.

Til slutt årets oppdagelser, begge fra 60-tallet, som jeg ikke har maktet å kjøpe selv ennå:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar