torsdag 1. desember 2022

Ventetiden begynner

 Da er det advent, og det er ikke lenger subversivt å spille julemusikk de fleste av døgnets våkne timer.

 I julemusikkretser begynte ryktene om årets utgivelser å gå mens folk fortsatt gikk i shorts. Cliff Richard var et navn som tidlig kom opp. Han gir ut julemusikk nærmest av ren refleks, kan det virke som. Dette har han gjort før! Mange fornuftige mennesker har en underlig forkjærlighet for Cliff, og jeg måtte selvsagt teste varene, men det blir neppe mer enn det. Det låter som om han ikke har fått all verdens budsjett å rutte med, og det var knapt noe igjen da musikkvideoen skulle spilles inn.

Chris Isaak er en annen artist som tidlig meldte seg til tjeneste. Jeg hadde store forventninger til hans første julealbum i 2003, men ble da skuffet. Livealbumet fra en julekonsert i 2016 var en flau affære. Kan han endelig komme med det julealbumet jeg hadde sett for meg for nesten 20 år siden? Det er best å jekke ned forventningene, for det er lenge siden Isaak var en passende musikalsk makker for David Lynch. I dag er han mer som en ren underholdningsartist å regne. 

Mitt første kjøp denne julen var "My Failed Christmas Career" av Andy Partridge. Det er noe kokett over tittelen, for han har jo gitt ut klassikeren "Thanks For Christmas" med XTC, og han fikk også ett bidrag med på juleplaten til The Monkees.

Nordpolen musikklubb er klar med en firespors ep med den danske duoen The Raveonettes, "Wishing You A Rave Christmas", som opprinnelig ble utgitt i digital form i 2008. Dette er vår niende singelutgivelse, og også i år er det stor internasjonal etterspørsel.

Ellers virker ikke dette som en overvettes spennende julemusikksesong, men som alltid kommer det til å dukke opp overraskelser og uanmeldte deltagere. Forhåpentlig får jeg med meg disse denne julen, og ikke ved en tilfeldighet flere år etterpå. Folktrioen The Washington Squares var et av mine favorittband på sent 1980-tall, men først nylig oppdaget jeg at de den gang spilte inn julesangen til The Chipmunks, med en uskyldig dopreferanse og det hele: 

Jeg har tidligere skrevet om Stephin Merritt fra Magnetic Fields og hans bidrag til julemusikken her. Da bandet spilte på Asker kulturhus i slutten av mai, fikk jeg vite at det fantes et bidrag til. Der presenterte han "Have You Seen It In The Snow" fra boksen "50 Years Memoir" som en julesang. Boksen har en låt for hvert år av hans da 50-årige liv, og denne er fra høsten etter terrorangrepet i New York 11. september 2001.

Det blir ingen jul uten å spille Low og ep-en "Christmas" fra 1999. I år blir det en sår opplevelse, etter at Mimi Parker døde i høst. Ronnie Spector forlot oss også i år, i likhet med Anita Kerr, som ledet The Anita Kerr Singers. De ga ut et julealbum i 1969, som inneholdt denne fantastiske innspillingen:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar