torsdag 8. desember 2022

365 Days Project

 I 2003 var et av mine gjøremål å sjekke dagens post fra 365 Days Project, der platesamlere la ut sjeldenheter fra egen samling, en om dagen. Mye av innholdet var det som kalles "funnet materiale" fra bruktbutikker eller avfallsplasser: firmaplater, private innspillinger, eller rock med kommunistisk vinkling for å nevne noe av det som ble lagt ut – kuratert ville man nok kalt det i dag. 

Jeg husker med glede mye av det som ble oppdaget gjennom prosjektet, der over 200 samlere bidro. I desember var det selvsagt en del julerelaterte innspillinger. Jeg hadde tenkt å plukke frem en del godbiter fra dette prosjektet, som heldigvis er tatt vare på, selv om originalsiden er borte. Jeg må innrømme at det var et litt skuffende gjenhør, for desemberpostene var ikke av det minneverdige slaget. Det er vel noe alle samlere oppdager, at visse ting er morsommere å vite om og eie enn å faktisk høre på. I 2003 ble det blant annet lagt ut en reklameplate fra et elektrisitetsselskap, private plateinnspillinger som folk har laget i egne stuer der de synger og forteller julehistorier, og den følgende Elvis-relaterte innspillingen.

Elvis og jul hører sammen. Her er et eksempel på industrien som startet i tiden etter at Elvis døde, der forretningsideen var å gi ut plater om rockekongen, i håp om å finne en godtroende kjøper blant Elvis-fansen. 

Klikk deg inn på lille Michelle Cody som synger "Merry Christmas, Elvis!"

I 2007 hadde jeg mindre tid til den slags sysler, og jeg fikk først med meg nå at prosjektet ble gjentatt da. Også dette året var det viktigste at bidragene var aparte, det var ingen garanti for at de var hverken bra eller spennende. Samtidig er man glad for at dette finnes og at noen tar vare på det. Her er en som ikke prøver å cashe inn på julen, men som har laget en amatørmessig plate han er såre fornøyd med:

Timmy Christmas: Christmas Fever

Såkalte song poems har jeg skrevet om før, og her får vi et kanadisk tilskudd til fenomenet:

Joan Tomaini: Christmas Cheer

Her er et stykke outsider music fra Japan, der noen covrer "Little Saint Nick" av The Beach Boys på et album med den herlige tittelen "Smiley/Pot Sounds" utgitt av Toru & Kojima.

Toru & Kojima: Little Saint Nick

Bare for å sjekke at jeg ikke var helt på jordet, hørte jeg igjen noen flere bidrag til 365 Days Project som ikke hadde med jul å gjøre,  for å undersøke om de var så bra som jeg husket. Det var de! Her er en gjeng som neppe bryr seg så veldig om julens budskap.

Red Shadow: Understanding Mars



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar