fredag 2. desember 2022

Jul med Sparks

 “Thank God It’s Not Christmas” sang Sparks i 1974, og det er ifølge min vide definisjon en julesang så god som noen, til tross for negasjonen i tittelen og det faktum at platen ble utgitt i mai. Det er en finurlig tekst på typisk Sparks-vis, der det, så vidt jeg forstår, synges om minneverdige festligheter sangeren har opplevd, så fjernt fra det han opplever hver jul sammen med personen han tilbringer høytiden med. Dette er et av høydepunktene på glamrock-klassikeren "Kimono My House" (tittelen er en herlig feilhøring av Rosemary Clooneys "Come On-a My House"). 

Men det finnes mer julemateriale fra Sparks. I en tid da man kan overvåke alt som skjer innen musikkverdenen som en CCTV-operatør, er det likevel ting man ikke registrerer. At Sparks ga ut en julesang som digital single i 2015, det burde jeg ha fått med meg. "Christmas Without a Prayer" er nok en julesang om ensomhet. Sangeren har ingen som kan gi ham ting han ikke ønsker til jul, for eksempel et album av Wings:

Dog kan det unnskyldes at jeg ikke fikk med meg at Sparks på 1990-tallet spilte inn en versjon av "Little Drummer Boy" for BBC, som siden ble et ekstraspor på en utgave av "Gratuitous Sax & Sensesless Violins" (1994). På den tiden var jeg ennå ikke overbevist om Mael-brødrenes fortreffelighet, det skjedde først etter mange år med tidvis eksponering.


For noen år siden ble Sparks-vokalist Russel Mael spurt av nettstedet musicradar om å navngi sine ti julesangfavoritter. Slike oppramsinger er morsomme å lese, og jeg håper alltid at det kommer noen titler jeg aldri har hørt om, som om det skulle finnes et parallellunivers med julesanger jeg ikke har hatt tilgang til. Men sånn er det jo ikke, og selv Russel Mael kommer med et nokså konvensjonelt utvalg.

Russel Maels ti julefavoritter: 
Elvis Presley - Santa Bring My Baby Back To Me
Elvis Presley - Blue Christmas
Bing Crosby- White Christmas
The Beach Boys - Little Saint Nick
The Ronettes - I Saw Mommie Kissing Santa Claus
The Crystals - Rudolph The Red-Nosed Reindeer / Parade Of The Wooden Soldiers
Darlene Love - Christmas (Baby Please Come Home
Frank Sinatra - Have Yourself A Merry Little Christmas
Run DMC - Christmas In Hollis
Billie Holiday - I've Got My Love To Keep Me Warm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar