lørdag 1. desember 2018

Christmas Time Is Here...


«Julen kom tidlig» er i inneværende år ikke en tom klisjé, men et uttrykk med et høyst reelt innhold. I september kom det en mail fra Rhino Records om at The Monkees skulle gi ut sitt første julealbum, "Christmas party". For meg er dette noe i nærheten av en drøm som går i oppfyllelse («drøm større» kan jeg høre noen si). 

Dermed var tvangstankene om at jeg har for mange juleplater, helt fordunstet. Det glade budskap fortsatte med nyheten at Khruangbin skulle slippe en julesingel. Instrumentaltrioen har vært et av mine favorittband siden jeg så dem varme opp for Father John Misty for tre år siden på Sentrum Scene. De gir ut «Christmas Time Is Here» fra «A Charlie Brown Christmas». Vince Guaraldis melodi er det vanskelig å gjøre noe galt med, og Khruangbin roter det selvsagt ikke til, selv om de ikke tar noen store sjanser heller.

For noen år siden skrev jeg om  juleplatene til The BeachBoys og Brian Wilsons solojulealbum. Sistnevnte har reist på juleturné i år, der hoveddelen av showet er viet julesanger, før han avslutter med sine greatest hits. Fetter Mike Love slipper albumet «Reason for the Season» denne julen. Love er i slutten av syttiårene, så dette er ikke noe han absolutt må gjøre av kommersielle hensyn. Derfor må det vel bety at han har noe å tilføre julemusikkgenren, eller? Ut i fra ryktet hans er jeg usikker på om Mike Love er en jeg vil tilbringe julen med, men det finner jeg ut av senere i desember.

Selv er jeg med på å utgi Poly Styrenes «Black Christmas» i år, en perle fra 2010. Mer om det siden. Her er Khruangbin med «Christmas Time Is Here»:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar