fredag 22. desember 2023

Akutt julestemning

Så er det 22. desember, og musikken har kanskje ennå ikke gitt deg et snev av julestemning, denne vage følelsen som er så vanskelig å gripe. Hva skal jeg gjøre for å oppnå dette, spør du kanskje? Jo, nå skal du høre. 

Jeg starter alltid med å lese et essay av John Waters, "Why I Love Christmas". Det fikk meg lenge til å le høyt, men jeg må innrømme at jeg med årene synes teksten er ganske drøy i sine overdrivelser om julens gjøremål. Det ville vært lett å si at teksten ikke har holdt seg. Jeg sier heller at det er jeg som ikke har holdt meg. Mens jeg fortsetter å lese John Waters.

I år kan du lese om Nordpolen musikklubb i juleheftet Sagenejul. Og de beste juleheftene kan leses om igjen hvert år. Mitt favoritt-julehefte gjennom tidene er juleutgaven av tidsskriftet Ergo fra 1989:  Else Færden Bringsværd skriver om juleritualer, Tore Tveit skriver om veien hjem fra studier i Hamburg etter å ha brukt opp pengene på Star Club, og det er julenoveller av Dostojevskij og Aksel Sandemose.

Rune Johansens fotobok "Glade jul" er en moderne klassiker, og i de siste årene har den fått selskap i bokhyllen av "Deilig er jorden" av Helge Skodvin og Frode Grytten. Den inneholder Gryttens korte julenoveller, som blir bedre og bedre utover i boken, og Skodvins foto av velment julepynting fra kjøpesenter, offentlige kontor og private hus.

Truman Capote skrev to julenoveller, og han gjorde det skikkelig begge gangene. "A Christmas Memory" fra 1956 er langsom og vakker, mens "One Christmas" fra 1983 er morsom og hjerteskjærende trist på en og samme tid.

I likhet med John Sebastian foretrekker jeg "an old-time movie".  Eller to. "A Holiday Affair" med Janet Leigh og Robert Mitchum er fra 1949. Det er en romantisk komedie, som ikke skygger unna livets harde realiteter i årene etter krigen. Britiske "The Holly and the Ivy" fra 1952 er også en julefilm med både lys og mørke. Og selvsagt sure, gamle tanter som viser seg å ha et hjerte av gull.

Det finnes mange tv-spesialer, men for meg er det bare en som teller: “Pee-wee's Playhouse Christmas Special" fra 1988. I år blir det vemodig å se den, siden Paul Reubens (Pee-Wee Herman) døde i juli. Hjemme hos meg er det ikke jul før The Del Rubio Triplets synger høytiden inn! 









 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar