lørdag 30. desember 2023

Kort oppsummering

Det var ikke viljen det sto på, men det ble svært få platekjøp denne julen. Jeg fikk dog endelig tak i nyutgivelsen av "Hooray for Santa Claus" av Milton Delugg and the Little Eskimos, kjent fra filmklassikeren "Santa Claus Conquers the Martians" fra 1964.

Dessuten kjøpte jeg Juliana Hatfields syvtommer "Christmas Cactus" (2021).

Ellers puttet jeg i platenettet "Nöel" av Joan Baez fra 1966, som jeg selvsagt har på cd fra før. "The Joyful Season" med Jo Stafford fra 1964 havnet også i den delen av platehyllen reservert for juleplater. Stafford er et navn som stadig vekk dukker opp på samleplater, men som er lite kjent utenfor USA. Albumet kom etter hennes storhetstid, men det er meget bra, selv om det er nokså konvensjonelt.

Før kunne vi i Nordpolen musikklubb regne med sporadisk radiospilling (i det sårt savnede programmet Atlantis på NRK P13), og et par avisnotiser i desember. Den tid er åpenbart over. Men vår begrensede og nølende bruk av sosiale medier bærer frukter. Utgivelsene våre blir oppdaget i stadig nye områder, inkludert fjerne stillehavsøyer!

Jeg rakk ikke å sette meg inn i årets utgivelser fra blant andre Joshua Ray Walker, Moddi, Kurt Vile og Ulf Lundell, ei heller juleplater fra mer obskure artister. Men jeg fikk med meg at Hilma Nikolaisen nok en gang var her med en ny julelåt. Denne gangen synger hun på norsk, og det kler henne svært godt. Kan vi håpe på at "Stjernesludd" nå har fått sin arvtager som norske artisters favorittjulelåt? "Hør Hør" heter tilskuddet til Nikolaisens imponerende samling av selvskrevne julesanger.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar