mandag 2. desember 2013

Luke 2

Burt Bacharach har komponert hundrevis av melodier, og jeg har nok hørt rundt halvparten av dem. Det er svært få av hans sanger jeg ikke finner noe å like ved. For noen år siden dro jeg rett fra fødestuen til Langesund, for å se ham opptre i Norge for første gang siden han var her som Marlene Dietrichs kapellmester i 1960. 

I Bacharachs sangkatalog skulle man tro det ville finnes et snes gode julesanger. Men så vidt jeg vet har Bacharach bare skrevet en eneste, og den kvalifiserer ikke til klassikerstatus. «The Bell That Couldn’t Jingle» ble skrevet sammen med tekstforfatteren Larry Kusik. Det betyr at sangen antagelig er fra før sommeren 1963, da Bacharach bestemte seg for kun å jobbe sammen med Hal David, etter at de hadde hatt en hit med «Blue on Blue», sunget av Bobby Vinton (forteller Bacharach i årets biografi, "Anyone Who had A Heart", som er veldig underholdende og nærmest sjokkerende åpenhjertig).

Larry Kusik skrev også teksten til "Speak Softly Love", mer kjent som "Gudfaren"-temaet. Det er betegnende at den er mest kjent i Nino Rotas instrumentalversjon. Larry Kusik virker noe tung på labben. Teksten til «The Bell That Couldn't Jingle» er en slags fabel, der tittelen forteller det meste av hva den handler om. Selv om innholdet er såre enkelt, har jeg etter gjentatte forsøk aldri fått med meg hele historien, jeg har falt av lenge før slutten. Bacharachs melodi når aldri de høyder han vanligvis nådde. Men ethvert forsøk på å skrive en ny julesang beriker verden, så takk for innsatsen, Burt. Og siden det er jul, takker vi også Larry Kusik.



«The Bell that Couldn't Jingle» er spilt inn av blant andre Bobby Vinton, Anita Kerr Singers, Herb Albert og Burt Bacharach selv. Jeg velger under tvil Herb Alberts versjon, som har litt av ompatakten fra Kurt Weills «Alabama Song»

Lytt

Dessverre skrev ikke Bacharach noen julesang sammen med Hal David, men også David prøvde seg på genren med «Do You Know How Christmas Trees Are Grown?». Sangen ble skrevet til James Bond-filmen "On Her Majesty's Secret Service" (1969), der John Barry selvsagt sto for musikken. Jeg hørte den først i Jackie DeShannons versjon. Den er ganske lik filmversjonen som ble sunget av danske Nina van Pallandt, kjent fra duoen Nina & Frederik. Heller ikke Hal Davids bidrag til julegenren er en klassiker. Verset lover mer enn refrenget klarer å holde. Og barnekor er som alltid en smakssak.

Lytt



Den nevnte mann og kone-duoen Nina & Frederik ga også ut julesanger på plate. På «Christmas Time In London Town» nevner de blant annet juletreet fra Norge. Dette usedvanlig fascinerende paret kunne det blitt skrevet mye mer om. De ble skilt i 1975. Nina bor i Spania og er i 80-årene. Den dansknederlandske baron Frederik meldte overgang til den kriminelle verden. Han ble skutt og drept på Filippinene i 1994.

Lytt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar