tirsdag 24. desember 2013

Luke 24: Oppsamlingsheat

Det er julaften! Skal den feires med ettertanke, i stille desperasjon eller med glede og fest? Velg selv. Her blir det litt av alt. Jeg bare pøser på med minneverdige julelåter, uten å komme med mye tomprat. Dette blir et oppsamlingsheat, men det blir også et seedet heat. Santa is real!

Tracey Thorn fra Everything But the Girl ga ut fjorårets beste julealbum, en plate det er minimalt å utsette på. Her gjør hun en cover av Dolly Parton:

Hard Candy Christmas



I år er det Nick Lowe alle er begeistret for, og jeg har ingen innsigelser mot det. Dette er den offisielle videoen til Christmas at the Airport.

Christmas at the Airport

Alle kjenner Band Aids "Do They know its Christmas?" Jeg likte best den lange versjonen på tolvtommeren der artistene kom med julehilsener. Feed the world, ha ha ha!

Do They Know it's Christmas



Danske Raveonettes hadde låten "Christmas Song" med på den første "Maybe This Christmas"- samleplaten. Det er sjelden man hører en låt som så umiddelbart fester seg. Noen år senere viste de sin hengivenhet til julen ved å gi ut en ep digitalt med fire julesanger. Også den er meget bra.

The Christmas Song

Emerson, Lake and Palmer var skjellsord da jeg vokste opp. Det var kanskje derfor jeg oppdaget Greg Lakes "I Believe in Father Christmas" så sent. Den er en juleklassiker i Storbritannia. Det er en vakker melodi, samtidig som den har en intelligent tekst om å føle seg ført bak lyset, hva enten det gjelder barndommens tro på julenissen eller religiøs barnetro.

Greg Lake

Jazzmusikerne har beriket julesangtradisjonen, og en av mine favoritter er Chet Bakers versjon av "Winter Wonderland" fra 1953.

Winter wonderland

Elvis ga ut juleplater i tre tiår, og de var bra alle sammen. "If i Get Home on Christmas Day" er så bra at det er kriminelt å bare få spille den i julen.

If I Get Home on Christmas Day

Aimee Mann var en av mine store favoritter på 90-tallet, og jeg ble glad da hun offentliggjorde at en juleplate var på vei i 2006. Den skuffet ikke. I Oslo i 2008 var hun så generøs at hun spilte en av julelåtene selv om det var november (og fotballfans som skulle på cupfinalen nok hadde holdt henne våken om natten). Her gjør hun Jimmy Webbs "Whatever Happened to Christmas?", som Frank Sinatra også har spilt inn:

Whatever happened to Christmas




Kim Wilde sang noe brisen på tuben i London i fjor jul, og det havnet selvsagt på YouTube. De fleste syntes det var sjarmerende, og det ga henne lyst til å gi ut årets juleplate, eller vinterplate. Sammen med familien sin (inkludert pappa Marty) synger hun The Fleet Foxes "White Winter Hymnal".

White Winter Hymnal

Emmy the Great og Tim Wheeler fra Ash ga ut en juleplate sammen i 2011. Men urettferdig nok vakte den ikke stor oppsikt. Her er "Home for the Holidays":

Home for the Holidays

Jeg har bare fått med meg juleshowet til El Vez en gang . Allerede ved ankomst konsertstedet ble jeg nervøs for at The Elvettes skulle bli utsolgt for beautybagene de solgte, med løsvipper og andre nødvendigheter. Jeg kjøpte en prompte, og dermed ble jeg resten av kvelden gående med en beautybag under armen. Den perfekte gave, tenkte jeg. Jeg trodde feil. Men showet var storartet, og El Vez har en uslåelig versjon av "Feliz Navidad", som også parafraserer Public Image Limited.

Feliz Navidad



Mange kjenner Yogi Yorgessons " I Yust Go Nuts at Christmas". Derfor spiller jeg heller hans versjon av "Jingle Bells". Jeg håper at noen ved et lite college i Midtvesten har forsket på scandihoovian musikk, for jeg gjerne vite mer. Jeg har minst tre eksempler fra genren i min samling. Ya shure!

Jingle Bells

Reggaejulesanger er ofte en blandet fornøyelse, særlig fra 1980-tallet. Bryan Adams laget kanskje den verste, men også respekterte reggaeartister har gjort mye rart. En reggaejulesang som både er tankevekkende og skaper festemning, gjør The Silvertones her:

Bling Bling Christmas

Hjemme hos meg er det ikke jul før The Del Rubio Triplets har sunget høytiden inn, slik de gjorde det i Pee Wee Hermans julespesial i 1988.

Winter Wonderland

Nå er jeg i siget, og jeg fikk plutselig lyst til å høre Barenaked Ladies med "Elf's Lament".

Barenaked Ladies





The Beach Boys spilte på slutten av 1970-tallet inn en juleplate som plateselskapet ikke ville gi ut. Derfor tok de flere av låtene og skrev nye tekster og brukte på neste album. En fantastisk historie. Hvordan noen kunne si nei til Dennis Wilsons "Morning Christmas" er dog et av julens store mysterier. 28. desember er det 30 år siden Dennis Wilson druknet.

Morning Christmas

Et sted må man avslutte, og jeg runder av med Joe Loco and his Trio:

Jingle Bells




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar