torsdag 5. desember 2013


Luke 5



Sinter Klaas har vært her. Noen steder kom han i dag, andre steder kommer han i morgen. Hjemme hos meg var han i dag, sammen med Zwarte Piet. I anledning dagen spiller jeg mitt eneste album med Sinterklaas-sanger, "O, kom er eens kijken...!" fra 1970. Det er barnekor som står på dagsordenen. Resten av dagen går jeg rundt og synger "Sinterklaas kapoentje" på pseudonederlandsk.

95 prosent av juleplatesamlingen min består av engelskspråklige juleplater. Men den inneholder også plater fra Bulgaria, Frankrike, Tyskland, Japan og hele Norden. I dag er temaet: "Slik feirer de jul der". Vi begynner i Frankrike. Korsikaneren Tino Rossi (1907-1983) er mest kjent for "Petit Papa Noël" fra 1946, året etter at han fikk en mild straff for sitt ikke helt patriotiske sinnelag under den tyske okkupasjonen av Frankrike. Selv foretrekker jeg hans versjon av den tradisjonelle "Il est né, le divin Enfant". Dette er den type sang de fleste har hørt, men som man kanskje ikke kan plassere helt. Første gang jeg ble bevisst sangen var da Tom Tom Club gjorde sin versjon på julesingelen "Mistletunes".

Lytt til Tino Rossi


En kjapp oversikt over andre lands julesanger kan fås ved å lytte til franske Swingle Singers "Christmastime" (eller "Noëls Sans Passeport" på fransk). De gjør blant annet en versjon av "O Jul Med Din Glede" som en del av et potpurri. Her er et 13 minutters utdrag fra platen:

Lytt til Swingle Singers

Jeg avslutter med høydepunktet i dag, og det er av det japanske beatbandet Bunnys, ledet av gitarhelten Takeshi Terauchi. Her gjør de en versjon av Jingle Bells fra ca 1968.

Lytt til Bunnys







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar