søndag 22. desember 2013

Luke 22: Kuriøse innslag

En av årets mest populære juleplater i USA er juleplaten til Robertson-familien i "Duck Dynasty"-serien, der de blant annet synger om "Ragin' Cajun Redneck Christmas". Det høres så bisart ut i mine ører at jeg vurderer et kjøp. Jeg har stått med juleplaten fra TV-serien "Glamour" ("The Bold and the Beautiful") i hånden en rekke ganger, men har aldri slått til. Derimot har jeg juleplaten til serien "Bonanaza", selv om jeg aldri har sett en hel episode av westernserien. Albumet ble spilt inn en gang "før 1972" som det står noe diffust på platen (serien gikk til 1973). Her fremfører seriens skuespillere julesanger på en julefest på ranchen Ponderosa. Her hører vi "Santa Got Lost in Texas" sunget av Michael Landon:

Santa Got Lost in Texas


Den hører hjemme i den mer kuriøse delen av juleplatehyllen. Det samme gjelder julealbumet til Paul Revere and the Raiders. Dette amerikanske 60-tallsbandet er historisk sett en del av kategorien "de deltok også". De huskes kanskje best for hiten "Kicks", som The Monkees gjorde en versjon av på sitt comebackalbum i 1986. Bandet var svært populært i USA, men var vel ikke helt in with the in crowd mot slutten av 60-tallet. Det var kanskje derfor da de i 1967 ga ut julealbumet "A Christmas Present...and Past", benyttet sjansen til å vise seg som antikommersielle og motkulturelle. Hva de prøver å si er ikke alltid så lett å skjønne. Jeg har hørt platen årlig i minst ti år og blir ikke klok på den. Det kommer kanskje av at de på coveret ser ut som noen julebukker som ikke mangler røkesaker. På "Wear a Smile at Christmas" gjør de narr av den påbudte munterheten i julehøytiden, som alle fra presidenten og nedover må tilstrebe.

Wear a smile at Christmas




The Surfers var en sanggruppe rundt 1960, og de har lite å gjøre med surfbandene som kom noen få år senere. På "Christmas from Hawaii"  kommer de seg blant annet gjennom Adeste Fideles på latin, engelsk og hawaiiansk i løpet av et par minutter. Her er ""Here Comes Santa in a Red Canoe".

The Surfers



Snekkeren og musikeren Woody Phillips fremfører på "A Toolbox Christmas" julesanger med redskaper fra snekkerboden sin. Her gjør han er utdrag fra Nøtteknekkersuiten:


Dance of the Sugar Plum Fairy



Korla Pandit (1921-1998) hypnotiserte husmødre og andre hjemmeværende med sitt drømmende blikk, mens han spilte på hammondorgel på amerikansk tv fra slutten av 1940-tallet. Hans rene stemme høres ut som den kommer fra det hinsidige, å lytte til ham føles som å være med på en spiritistisk seanse. Med sitt indiske image var han en representant for det som senere ble kalt "Exotica". Etter Korla Pandits død viste det seg at hans egentlige navn var John Roland Redd, og at han var afroamerikansk. En gang kom jeg inn i en platesjappe der det sto en helt unik samling Korla Pandit-album, som noen hadde solgt for å betale en høy tannlegeregning. Dessverre var jeg selv blakk den dagen, men jeg har senere fått tak i en cd-versjon "made on demand" av juleplaten hans. Her er et utdrag derfra:

Korla Pandit


Jeg skulle gjerne avsluttet med juleplaten Stabbur-Nilsen spilte inn til sine forretningsforbindelser, men den er ikke tilgjengelig online, så det får bli en annen gang.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar