onsdag 10. desember 2014

Luke 10

I luke 8 i fjor skrev jeg om  juleplatene The Beatles laget til medlemmene av bandets fanklubb. I år vil jeg skrive litt om juleplatene beatlesmedlemmene ga ut som soloartister. John Lennons "Happy Xmas (War is over)" er en kanonisert julesang, og den kan vi hoppe over her, uansett hvor flott den er. Personlig har jeg et hangup når det gjelder teksten. Det gjelder verselinjene "Another year over, a new one just begun". Hvis det er 13. dag jul han refererer til, har Lennon sitt på det tørre. Ellers feires julen vanligvis før det nye året begynner. Det er en filleting i det store og hele, men likevel et irriterende moment ved låten. Med årene er jeg blitt mer glad i singelens b-side. Teksten handler om vinteren, men kraftig bruk av bjeller plasserer den i julekategorien for min del:

Listen, the snow is falling

Galaxie 500 har også gjort en flott versjon av denne:

Galaxie 500, Listen, the snow is falling

I 1974 prøvde neste eksbeatle, George Harrison, seg på en sang til høytiden. Harrison er opptatt av overgangen til et nytt år, takk for det gamle, inn med det nye og forhåpentlig bedre og sannere:

Ding Dong, Ding Dong



Stakkars Paul McCartney. Vel fikk han en stor hit med "Wonderful Christmastime", og låten genererer fortsatt millioner av pund hvert år. Men det er også en låt som ofte havner på lister over tidenes verste julelåter. Selv synes jeg den er helt uimotståelig. Både de primitive synthlydene og det idiotisk enkle refrenget er tiltalende, selv om  låten er minst ett minutt for lang. B-siden er mindre kjent, men de som har oppdaget den er ikke nådige."Rudolph the Red Nosed Reggae" fikk dette skussmålet av NME for noen få år siden: "...arguably the most bafflingly awful thing Macca ever put to vinyl". Heller ikke den synes jeg er så ille. Jeg har hørt mye dårligere julereggae enn den Sir Paul byr på:

Rudolph the Red Nosed Reggae



Da Bill Clinton ble intervjuet av Rolling Stone før valget i 1992, fortalte han at Paul McCartney var hans favorittbeatle. Journalisten P.J. O'Rourke skrev i den sammenheng, at på det tidspunkt trengte USA en president hvis favorittbeatle var Ringo Starr. Ringo er i alle fall den eneste av beatlene som har gitt ut et helt album med julesanger (i 1999), og det er faktisk ganske bra. Noen spor kunne han med hell ha spart seg, men alt i alt er det et gjennomarbeidet julealbum med et stort spenn. Jeg tar med to eksempel her, det glamrockinspirerete åpningssporet og den neopsykedeliske avslutningen. Som han muligens ville sagt det selv: I Got Christmas on My Fingers!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar