lørdag 13. desember 2014

Luke 13

Jeg elsker surfmusikk - og juleplater. Derfor er det ideelt med en kombinasjon av de to. Instrumental surfmusikk hensetter meg til eksotiske og ikke-eksisterende land, et sted på grensen mellom Midtøsten, Sør-Amerika og Stillehavet. Men det er laget lite julemusikk innen instrumental surfmusikk (som purister mener er det eneste ekte surfmusikken) såvidt jeg har klart å snuse opp. Vel laget The Ventures et av tidenes beste julealbum i 1965, og Los Straitjackets har også et bra album med julemusikk, men jeg hadde møtt motbør om jeg hadde hevdet det var surfmusikk.  Det er mest den vokale surfmusikken som har prøvd seg på juletemaet. Artisten Lord Douglas Byron ga ikke ut mange plater, men han rakk i alle fall å gi ut en morsom hyllest til surfernes egen nisse:

 Lord Douglas Byron: Surfin Santa

Boys Next Door var ikke så rent lite inspirert av The Beach Boys, både musikalsk og i klesstil. "The Wildest Christmas" kunne fint passet inn på et album med deres idoler. B-siden "Christmas Kiss" var også mer enn akseptabel:

Boys next door: The Wildest Christmas

Skranglebandet The Surfaris er mest kjent for "Wipe Out". Trommisen Ron Wilson sang også til tider, slik som her der han ramser opp alt en surfer kan trenge til jul:

A Surfer's Christmas List



3/4-deler av The Trashmen var jeg så heldig å få se en påskeaften på Mono for noen år siden, og det låt fortsatt som et band som kom rett fra fars garasje. I 1964 var de ute med julesingelen "Dancin With Santa".

Dancin' With Santa



Soupy Sales er et navn som er nokså ukjent i Norge, men i amerikansk populærkultur refereres det ofte til mannen, som blant annet var programleder i barne-TV på 1960-tallet. På samlealbumet Little Steven's Underground Garage Presents Christmas A Go-Go (2008) hadde de gravd frem "Santa Claus is Surfin'" to Town" med Soupy Sales:


Et søk på youtube viser det finnes mye mer der ute, men dette er de låtene jeg har i min samling. Jeg håper at et selskap kommer til å lage den definitive boksen med julesurfmusikk. Da kommer i alle fall jeg til å åpne portemoneen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar