fredag 19. desember 2014

Luke 19

De siste årene har jeg fått med meg juleprogram på TV fra Rod Stewart, Michael Bublé, Lady Gaga og the Muppets, og i forrige uke kikket jeg litt på "Tones jul". Jeg satt kaldhjertet tilbake. Og det er godt gjort, siden jeg var positiv innstilt i utgangspunktet. Det viser at det ikke er så lett å skape julestemning. Noe mer må til enn at dekorasjonene er på plass og at det synges julesanger. Kanskje er problemet bare at jeg synes ting var bedre før, for jeg ender som regel opp med å se julespesialer fra tiden før jeg ble født. Perry Como for eksempel, han kunne dette med juleprogrammer.

Perry Como Christmas Special



En annen som har nostalgien på sin side, er Johnny Cash. Han spilte inn mange juleprogram. Her er en opptreden fra 1977, der han gjør den flotte julesangen "I Heard The Bells on Christmas Day", basert på diktet av Henry Wadsworth Longfellow.

Johnny Cash med familie: I Heard the Bells on Christmas Day



Britene har en tendens til å lage "Christmas Specials" for TV, uten at de har noe spesielt med julen å gjøre. Kate Bushs julespesial fra 1979 føyer seg inn i denne tradisjonen, selv om hun i alle fall hadde en julesang med. Den ble utgitt på singel julen året etter:

"December Will Be Magic Again"

Amerikanske TV-serier har alltid en juleepisode hver høstsesong. I Norge dukket disse juleepisodene ofte opp på TV om våren, og den magiske julestemningen virket da bare corny. For noen år siden løste jeg det dilemmaet ved å kjøpe dvd-samlinger der bare juleepisoder fra ulike serier var samlet.

I luke 15 skrev jeg om The Monkees eneste juleutgivelse, som kom i 1976. Det var litt upresist, for de hadde også en julesang med i juleepisoden av tv-showet i 1967. Her  synges de den spanske "Ríu Ríu Chíu":

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar