onsdag 17. desember 2014

Luke 17

Jeg liker at julesanger har stor tematisk variasjon. På samme måte setter jeg pris på stor spennvidde i julesangenes musikalske uttrykk. Bjeller er ikke påkrevet, heller ikke englers sang. Gi meg gjerne zydeco, polka, mambo eller merengue. Eller utbrudd som "Sock it to me, Santa!" I dagens luke ser vi på julesanger i ulike genre. Her kunne jeg funnet eksempler frem til neste års julaften. Men i denne omgang får det holde med fem stykker.

En gang fikk jeg en julepate med cajunmusikk av et familiemedlem som egentlig hadde kjøpt den til seg selv. Men etter å ha hørt både fele og trekkspill, slo han fast at dette var «harrymusikk». På denne platen hørte jeg trekkspilleren Richard Belton for første gang. Han synger på et fascinerende cajunfransk, og får meg nesten til å lengte til en jul i sumpene i Louisiana.

You're All I Want For Christmas




Black on White Affair høres ut som navnet på en film fra bakrommet i en fordums videobutikk. Ikke vet jeg stort om bandet, men denne versjonen får meg til å glemme at jeg ikke er glad i hverken nyttårsaften eller «Auld Lang Syne»

Black on White Affair



Billy May hadde tilsynelatende ikke noe latinsk blod i årene. Men han kastet seg på mambofeberen som herjet USA, og resultatet ble svært vellykket.

Rudolph the Red-Nosed Reindeer

Alle rundt meg snakket i mange år varmt om psychobillybandet Reverend Horton Heat. Jeg reagerte ikke før jeg hørte deres fenomenale versjon av «We Three Kings»: 

Reverende Horton Heat: We Three kings 



Mange av oss som vokste opp i enkanalstaten Norge hadde nok et horn i siden til Jim Reeves.
Det virket i alle fall som han ble tildelt en altfor stor del av den tilmålte tiden for populærmusikk på radio. Men hans «The Merry Christmas Polka» er det vanskelig å ikke like. Jeg har en følelse av at julesanger i polkatakt kan bli et område som må utforskes nærmere!

Jim Reeves: The Merry Christmas Polka


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar