onsdag 3. desember 2014

Luke 3

I flere år har jeg fulgt fremdriften til dokumentarfilmen "Jingle Bell Rocks". Filmen handler selvsagt om julemusikk. Regissøren Mitchell Kezin har vært flink til å informere om innspillingsprosessen. For et par år siden prøvde han å hente inn de siste nødvendige pengene via crowdfunding. Selv donerte jeg et anselig beløp for at han skulle kunne klarere kostbare musikkrettigheter. En av de dyre låtene han ville ha rettighetene til var The Free Designs nydelige "Close Your Mouth (It's Christmas)":

The Free Design

Tilfeldigvis har to av sangene som omtales i filmen kommet på vinylsingler i sammenheng med årets Black Friday. "Christmas in Hollis" med Run DMC fra 1987 og "Blue Christmas (To Whom it may concern" med Miles Davis og Bob Dorough. Forhåpentlig blir det en fast tradisjon å nyutgi julemusikk-klassikere på vinyl hver høst. Den sistnevnte låten skrev vi om i luke 12 i fjor.



Kezin fikk ikke inn mer enn en femtedel av det ønskede beløpet. Jeg fikk aldri "belønningen" jeg skulle motta i form av noen juleplater fra regissørens egen samling, men det viktigste for meg var at filmen skulle bli ferdig. I fjor klarte han jammen meg å avslutte den. Filmen har hatt noen spredte visninger på kino i USA og Canada, og i desember kommer den også på dvd. Her er traileren:

Jingle Bell Rocks

Endelig en julefilm å se frem til!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar