torsdag 11. desember 2014

Luke 11

I BBC-serien "Grumpy Old Men at Christmas" hadde komikeren Felix Dexter (1961-2013) et utfall mot reggaejuleplater. Lydskrift er ikke min sterke side, men i hans ører låt reggaefiserte julesanger slik: "Jingle bells jingle bells, awoowawoowaaoo, I got di jingle belles, jig up the jlingle, I say sallyway sallyway". Jeg er ingen ekspert på denne musikkformen, men jeg har flere samleplater med reggaejulesanger. Før de gode lytteeksemplene kommer, vil jeg starte med et eksempel på hvor galt reggae pluss jul kan bære hen. I videoen til Bryan Adams låt "Reggae Christmas" kunne han med fordel stilt opp med en t-skjorte der det sto "Whitest boy alive". Jeg er litt skuffet over at Pee-wee Herman stilte opp på begredeligheten, for hans julespesial fra 1988 vises hver desember hjemme hos meg.

Reggae Christmas



Ingen ekte reggaeartist ville nok vedkjent seg dette forsøket på karibiske rytmer. Julesamlingene viser dog at også mange store reggaeartister slet på 1980-tallet. I likhet med for eksempel Bob Dylan, Neil Young og David Bowie var de redde for å låte utdatert, og de tok i bruk alle tekniske nyvinninger studioet hadde å by på. Noe som paradoksalt nok førte til at lydbildet var datert kort tid etter. Men selv om det er mye dårlig å lytte seg gjennom på disse reggaesamlingene, er det verdt det når perlene dukker oppe. Slik som "Christmas Time" av Horace Andy:

Horace Andy: Christmas Time

"Bling Bling Christmas" med Silvertones trakk jeg også frem i fjor. Ikke bare har den et uimotståelig groove, den handler også om å ha en fin julefeiring selv om man ikke lever i overflod:

Silvertones: Bling Bling Christmas




King Stitts "Christmas Tree" er en låt jeg først hørte på juleboksen til Trojan Records, og denne versjonen spilte også Bob Dylan i den fantastiske juleutgaven av radioshowet "Theme Time Radio".

King Stitt: Christmas Tree

Sonny Bradshaw Seven var kjent for å låte som dobbelt så mange enn det faktiske antall medlemmer i bandet. Deres sublime versjon av "Little Drummer Boy"er et langt stykke unna versjonen som den østerrikske Von Trapp-familien (de som "Sound of Music" var inspirert av) gjorde med full Scwarzenegger-aksent i 1955.

Sonny Bradshaw Seven: Little Drummer Boy

Disse perlene er så langt utbyttet av å ha lyttet til reggaemusikkens bidrag til julegenren. Jeg regner med at det er mange flere godbiter å oppdage − etter at man først har hørt seg gjennom mye fælt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar