mandag 15. desember 2014

Luke 15

Den oppmerksomme leser vil ha merket at jeg har et oppheng på enkelte av listene i boken "Merry Christmas, Baby" som Dave Marsh og Steve Propes ga ut i 1993. Spesielt er det listen med "artister vi skulle ønske hadde gitt ut juleplater" jeg har referert til. De har også en liste over artister som heldigvis aldri har falt for fristelsen til å gi ut en juleplate. På begge listene finnes det ting forfatterne har oversett, men i 1993 var det ikke flust av info om julemusikk på Internett. Andre ting har også endret seg siden boken ble skrevet. Da forfatterne ønsket seg en juleplate av The Four Tops, tenkte de nok på 60-tallsutgaven av bandet. To år etter at boken ble gitt ut, var The Four Tops klar med juleplaten "Christmas Here With You" (1995). Tittelkuttet er helt anstendig, selv om det kan diskuteres om både julehilsen fra en gjeng med barn og et vokalinnslag fra Aretha Franklin har en naturlig plass her inne:

Four Tops: Christmas Here With You



På listen står også Mary Wells sammen med Marvin Gaye. Marvin Gaye solo har i alle fall tre julesanger jeg vet om, og alle tre er intet mindre enn fantastiske. "Purple Snowflakes" har samme melodi som hans egen "Pretty Little Baby" fra 1965. Jeg vet ikke når "Purple Snowflakes" ble gitt ut, men det er i alle fall en ganske obskur sang skjønner jeg av kommentarene på youtube:

Marvin Gaye: Purple Snowflakes

I 1972 ga han ut "I Want to Come for Christmas" på single, selv om Motown skal ha hatt problemer med referansene til Vietnamkrigen. Mange oppdaget ikke låten før den kom på "Motown Christmas Album" samme år.

"I Want To Come Home for Christmas"

I tillegg finnes det en konsertversjon av "The Christmas Song" med Marvin Gaye, og også denne gamle svisken klarer han å blåse liv i.

Også på den andre listen, den med personer som heldigvis ikke har gitt ut en juleplate, er det noen ting som ikke stemmer. Randy Newman er på listen, og hans julesanger (om vi velger å kalle dem  det) har vi allerede vært gjennom i luke 9. Bak Michael Boltons navn har de vært forutseende nok til å tilføye et "ennå". Tre år senere var Bolton ute med sitt julealbum.

De har også The Monkees på denne listen, uten at jeg skjønner hvorfor. For det ene skulle jeg gjerne hørt en julelåt av The Monkees, for det andre har de faktisk gitt ut en julesang i 1976. Det er imidlertid ikke med originalversjonen av bandet, Michael Nesmith mangler, og han er tross alt de fleste fornuftige menneskers favoritt-Monkee. Låten i seg selv er slett ikke gale, selv om de nok kunne brukt mer tid på å utvikle den.

The Monkees: Christmas Is My Time of Year.



Forfatterne hadde neppe regnet med at de noen gang skulle se Twisted Sister fjernet fra denne listen. Men i 2006 var Dee Snider og gjengen ute med "A Twisted Christmas". Jeg lå ikke i kø utenfor platebutikken da den kom, men jeg kjøpte den. Det er sjelden den blir hentet frem fra platebunken, så jeg skal ikke si at jeg kjenner den fra a til å. Jeg er mest målløs −  det er vel dette man kaller hinsides godt og ondt. Men jeg tar i alle fall med et bidrag for ordens skyld:

Twisted Sister: Oh Come Alle Ye faithfull 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar