torsdag 17. desember 2015

Luke 17

I boken "Sleigh Rides, Jingle Bells, and Silent Nights: A Cultural History of American Christmas Songs" av Ronald D. Lankford, tidfester han gullalderen for amerikanske julesanger til å være fra 1942 til 1963. Men hva med Vince Guaraldi og "A "Charlie Brown Christmas" (1965), eller "The Beach Boys' Christmas Album" (1964)? spør kanskje du. For ikke å snakke om "The Ventures' Christmas Album" (1965). Hva med Frank Sinatra, og alle countryartistene som fortsatt ga ut julemusikk utover 1960-tallet? Jo mer jeg tenker på det, jo flere uunnværlige titler fra denne perioden kommer jeg på. Men for de motkulturelle artistene ble ikke julesangen ansett som det ideelle redskap for å skildre en urolig samtid. Det var vel spriket mellom julesangens idyll og den brutale virkelighet Simon and Garfunkel prøvde å vise i 1966:

Simon and Garfunkel: 7 O'Clock News/Silent Night

Denne innspillingen satte likevel ikke en en blodig spiker i kisten for julemusikk på plate på 1960-tallet. Garasjebandet Saturday's Children fra Chicago kom på den noe spesielle ideen å kombinere julesangen "Deck the Halls" med Dave Brubeck Quartets "Take Five", og de ga den ut med tittelen "Deck Five". Det verste er at det fungerer.

Saturday's Children: Deck Five

Det ser ut til at dette skapte en trend, for bandet Joystrings prøvde noe av det samme (Om det var Saturday's Children eller The Joystrings som var først ute, er jeg ikke helt sikker på). Bandet besto av medlemmer av Frelsesarmeen, men til tross for dette låt de ikke stort annerledes enn andre gitarbaserte 60-tallsband, selv om de gikk i uniform. De gjorde en versjon av "O Little Town of Betlehem" sunget på melodien til "House of The Rising Sun". Jeg skjønner ikke helt vitsen, men det låter bra likevel.

The Joystrings: Little Town of Betlehem



Pauk Revere and The Raiders var også et band som til tider uniformerte seg, men da i antrekk som så ut som de hørte hjemme rundt "Boston Tea Party" på 1700-tallet. Bandet ga ut "A Christmas Present...And Past" i 1967. Såvidt jeg har skjønt er det et satirisk temaalbum, selv om satiren er så utflytende at jeg ikke helt har grepet om den etter å ha hørt på platen hver jul i årevis.

Paul Revere & The Raiders - A Heavy Christmas Message

En versjon av bandet holder på den dag i dag, og de holder julekonserter for tiden. Det finnes klipp fra disse på nettet, og det er ingen sarkasme inne i bildet lenger, ser det ut til.

Jeg hadde tenkt å avslutte denne korte gjennomgangen med 60-tallets siste kveld, nyttårsaften 1969 på Fillmore East, der Jimi Hendrix dro noen julesanger som ble nyutgitt i år. Men dette finner jeg ikke tilgjengelig på nett, så derfor velger jeg en sang fra den fantastiske splitt-juleplaten til The Sonics, The Galaxies og The Wailers i 1965.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar