onsdag 23. desember 2015

Luke 23

Nedtellingen nærmer seg slutten, og i dag skal jeg ta en gjennomgang av årets utgivelser. En av årets beste juleplater, ved siden av "Dine lepper smaker jul" med Hvitmalt Gjerde, kom først ut som en luke i Alternativ julekalender (der initiativtagerne snart bør få Kongens fortjenestemedalje). Siden er den, så vidt jeg forstår, blitt gitt ut av Fysisk format. Artisten er Hilma Nikolaisen:

Ring Ring (Bring it on)

Meningene er delte om Bill Murrays juleshow, selv har jeg ikke sett det. Phoenix ga ut en singel fra showet sammen med Murray:

Alone on Christmas Day

En enslig jul ble også skildret av Miley Cyrys sammen med julebandet Flaming Lips. De ventet helt til julaften med å gi ut "My Sad Christmas Song". Førsteinntrykket er at den er laget for å spille på alt den konservative delen av USA sjokkeres av ved Cyrus, men for oss andre er den mer likegyldig.

"My Sad Christmas Song"

En annen artist som ventet til nærmere julaften med å gi ut en julelåt, er LCD Soundsystem.

Christmas Will Break Your Heart

Mine innkjøp i år har vært preget av de mange nyutgivelsene til selskapet Real Gone Music, som har gitt ut en mengde plater jeg bare har sett coverne til på internett tidligere. Bobbby Vintons cover på "A Very Merry Christmas" er så flott at jeg helst skulle hatt det på lp. Tidligere avskrev jeg ham som mannen som kun sang "Blue Velvet" av betydning, men hans versjon av Bacharachs "The Bell That Could't Jingle" er den beste jeg har hørt av låten:

Bobby Vinton



Fra Real Gone kjøpte kjøpte jeg også juleplater med Glenn Campbell og nylig avdøde Lynn Anderson. Her er hennes sterke "Don't Wish Me Merry Christmas" fra 1971.

Lynn Anderson

Kylie Minogue viste i år at "Only You" er kommet for å bli som julesang. Smith and Burrows hadde den også med på sitt vinter/julealbum fra noen år tilbake. Hvorfor? Trolig fordi den var en hit for Flying Pickets julen 1983. Selv likte jeg best versjonen av "Christmas Wrapping" Kylie gjorde med Iggy Pop. Det er en låt alle artister på julekjøret gjør for tiden. Summer Camp spilte også inn denne på sin juleplate i år. Her er en annen låt fra utgivelsen deres:

I don't wanna wait till christmas



Ellers kjøpte jeg juleplater med Harry Belafonte, Merle Haggard og Jimi Hendrix. I tillegg til singler fra Snowflakes Christmas Music. Pluss noen samleplater. Og selvsagt en av årets beste, Sharon Jones and the Dap Kings:

8 Days of Hanukkah

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar