lørdag 19. desember 2015

Luke 19

I fjor skrøt jeg voldsomt av av plateslippet på Black Friday. I år kom det to utgivelser så vidt jeg fikk med meg, og da ser jeg bort fra "Jesus Christ" med Big Star. Nick Lowe og Los Straitjackets ga ut en konsertplate fra forårets juleturné, "The Quality Holiday Revue Live". Les Paul og Mary Fords "Christmas Cheer!" fra 1955 kom som titommer i et opplag på 2000. En flott utgivelse, selv om prisen er noe avskrekkende:

Les Paul og Mary Ford: Santa Claus is coming to town



Jeg kan ikke la være å klikke meg inn på diverse oversikter over julemusikk som anbefales, og nesten hver gang er det en skuffelse. I dag kom endelig belønningen da Arne Berg fra Jungeltelegrafen på P2 la ut en spilleliste der jeg bare hadde hørt James Brown og Joseph Spence fra før:

Åtte julesanger du kanskje ikke har hørt

I dag ledet han Jungeltelegrafen med Sigbjørn Nedland, som jo i sin tid hadde en juleutgave av Pandoras Jukebox jeg fortsatt dagdrømmer om. I lørdagens program sendte de musikk fra mange deler av verden, og programmet er tilgjengelig på NRKs nettradio i fem måneder til.

En norsk dagligvarekjede har en julereklame på TV for tiden, regissert av Marius Holst. Av alle julesanger de kunne brukt i filmen, må jeg si at jeg ble ganske imponert av den de valgte. Det mest opplagte ville vært å velge "Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!" i en eller annen versjon, men heldigvis gikk de for noe mer obskurt. Kishi Bashi ga ut "It's Christmas, But It's Not White Here In Our Town" på flexisingle i 2012 til inntekt for et veldedig formål, og så vidt jeg husker kunne den lastes ned gratis på hjemmesiden hans. Selv oppdaget jeg den på "All Songs Considered"-juleutgave på NPR det året. Og selvsagt burde den vært på topp 100-listen min over tidenes beste juleinnspillinger:

Kishi Bashi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar