onsdag 2. desember 2015

Luke 2

(Foto: Henrik Ørsted/Oslo Museum)

I over ti år har jeg laget julelåtsamlere til venner. Med 24 låter, som en adventskalender. Men i år hadde jeg tenkt å la være.

Noen av mottagerne av denne adventskalenderen har hvert år sett frem til at den skulle komme. Andre har tatt forundret imot den, og funnet den igjen i en jakkelomme utpå nyåret. Eller under noen postordrekataloger på stuebordet. Men hvordan den har blitt mottatt, har ikke vært det viktigste for meg. Som alle produsenter av mixtapes vet, det er noe man gjør mest for egen gledes skyld. Men nå som mange har fått det for seg at det er lavstatus med en cd-spiller i stuen, og det blir sjeldnere både på pc'er og i bilen, ville jeg fri meg selv fra følelsen av å være totalt fremskrittsfiendlig.

Jeg laget en i år også. Det som fikk meg til å skifte mening, var da jeg omsider fikk sett dokumentarfilmen "Jingle Bell Rocks" (en film jeg noen overivrig kaller meg executive producer for, siden jeg bidro med finansieringen gjennom crowdfunding). Filmen handler om juleplater. Felles for alle samlerne som intervjues i filmen, er at de lager egne mixtapes hvert år. Vi har altså en slags misjoneringsbehov. For det er helt klart at det finnes mye intetsigende julemusikk, men desto større blir gleden når man oppdager noe bra.

Uansett, her er min musikalske julekalender av i år:


1. The Sherwoods: (It’s a) Happy Holiday

2. Michael Nyman: The Infinite Complexities of Christmas

3. Michael Daly: Something 'Bout This Time of Year (Jeg finner ikke denne versjonen på nett, her er en coverversjon av The Summer Set)

4. Line Renaud: Berceuse de Noël

5. Johnny Keating: We Three Kings (Denne finner jeg ikke på nett)

6.  Fishbone: Slick Nick, You Devil You

7. Bobby Watson and Horizon: Vauncing Chimes

8. Reverend Edward W. Clayborn: The Wrong Way to Celebrate Christmas

9.  Mono Puff: Careless Santa

10. Isaac Hayes: Only If You Were Here

11. Jimmy Charles: Santa Won’t be Blue

12. John Magaldi Quartet: Christmas Time is Here (Denne versjonen finner jeg ikke på Internett)

13. T. Rex: Christmas Bop

14. Smokey Robinson and The Miracles: Deck the Halls/ Bring a Torch, Jeanette Isabella

15. Blues Magoos: Santa Claus is coming to Town

16. Eek-A-Mouse: The Night before Christmas

17. Brenda Lee: I’m Gonna Lasso Santa Claus

18. Tirez Tirez: Christmas Time and You (Let’s Put the X back in Xmas) (Finner den ikke på nett)

19. Little Joey Farr: Rock 'n' Roll Santa

20. Martin Denny: Exotic Night

21. The Harmony Grits: Santa Claus is coming to Town

22. The Kingston Trio: The Last month of the Year

23. Sixth Great Lake: Always after Christmas, Boring

24. Saturday’s Children: Deck Five

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar