mandag 7. desember 2015

Luke 7

Jeg er sikker på at jeg leste en gang at Belle and Sebastian vurderte å gi ut et julealbum. Eller så har jeg bare drømt det, for jeg har ikke noe kildemateriale å støtte meg på. Hvorom allting er, bandet har vist en ikke ubetydelig interesse for julemusikk.

Første gang jeg hørte dem spille en julesang, var på albumet "It's a Cool, Cool Christmas". Det er en glimrende samleplate som kom på rett tid for meg, akkurat da jeg hadde hørt en crooner for mye, og jeg trengte noe helt nytt. Albumet var så vid jeg husker bare tilgjengelig på import julen 2000, og det rommer mange sterke fremførelser av julesanger. Belle and Sebastian gjør en vakker versjon av "O Come, O Come, Emmanuel". Det var første gang jeg hørte denne tradisjonsrike julesangen, der medlemmene deler på vokaljobben på en veldig effektfull måte.

Belle and Sebastian: O Come, O Come Emmanuel



"It's a Cool, Cool Christmas" ble utgitt av Jeepster Records, plateselskapet Belle and Sebastian var på i de dager. Overskuddet gikk til "The Big Issue", avisen som selges av hjemløse i Storbritannia.

To år etter ble bandet kalt inn til John Peel for å gjøre en radiosession ved juletider. Her benyttet de muligheten til å spille inn hele ti julesanger: Christmas Time, Santa Claus, Santa Claus Go Straight To The Ghetto, Silent Night, Oh Little Town Of Bethlehem, Santa Bring My Baby Back Home, O Come O Come Emmanuel, Took Some Time For Christmas (en litt blue grass-aktig låt bandet har skrevet selv, så vidt jeg vet), 12 Days Of Christmas og Oh Come All Ye Faithful. Stemningen er festlig og løssluppen, og de som var til stede har nok mer utbytte av å høre på det enn oss andre. Likevel, versjonen av "O little town of Betlehem" er ikke til å kimse av:

Belle and Sebastian: Oh little Town of Betlehem

I 2007 annonserte bandet at de hadde spilt inn en ny julesang, som ble strømmet på hjemmesiden deres og som kunne lastes ned gratis fra Myspace. Det var muligens da jeg fikk det det for meg at et julealbum var nært forestående. Jeg hadde enorme forventninger til denne låten, men de ble ikke helt innfridd. Kanskje fordi den ikke har de kvalitetene som kreves av en singel. Som albumspor hadde den dog vært ypperlig. Jeg gir ikke opp håpet om at Belle and Sebastian en dag leverer det julealbumet de nok har i seg.

Belle and Sebastian: Are You Coming Over For Christmas?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar