fredag 16. desember 2016

Luke 16: Kwanzaa

Det er ikke uvanlig at julealbum av amerikanske artister, spesielt afroamerikanske artister, har en låt der de ikke bare ønsker god jul, men også sender sine ønsker om en gledelig chanuka og en god kwanzaa. Første gangen jeg hørte om kwanzaa, tror jeg var i "Santa Claus is a black Man".


Kwanzaa ble innstiftet av Maulana Karenga, som blant annet hadde vært med i Black Panther-bevegelsen, i 1966. Det er en afroamerikansk høytid som varer fra 26. desember til 1. januar. Formålet er at svarte amerikanere skal bli kjent med sitt afrikanske opphav. Opprinnelig ble det sett på som et alternativ til julefeiring, i dag er det mer et supplement. Overlevering av gaver hører selvsagt også med til kwanzaa. Det kwanzaa mangler så vidt jeg kan bedømme, er noe som kan gjøre feiringen enda mer utbredt: noen gode låter. Jeg har hørt meg gjennom en del kwanzaa-låter, og det høres ut som dvask julemusikk, bare med andre referanser. Kwanzaa trenger en Irving Berlin! For ikke å snakke om en Donny Hathaway.

Den mest kjente artisten jeg har funnet an Kwanzaa-sang av, er Teddy Pendergrass. Her er den:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar