søndag 4. desember 2016

Luke 4

Det nevnes ofte at mange av standardlåtene innen julemusikken ble skapt av komponister som ikke feiret jul. Irving Berlin skrev "White Christmas" og "I've Got My Love to Keep Me Warm", Mel Tormé var co-skribent på "The Christmas Song", "Winter Wonderland" ble skrevet av Felix Bernard, Jay Livingston og Ray Evans skrev "Silver Bells", og Johnny Marks skapte "Rudolph the Red Nosed Reindeer". Felles for disse låtskriverne var at de var jødiske, i likhet med komponistene bak "Santa Baby", "I'll be Home for Christmas", "Rockin around the Christmas Tree" og mange flere.

Chanuka-sanger finnes det ikke et like stort antall av. Dagens luke handler om de tre Chanuka-sangene jeg har i min samling, en andektig og to mer komiske. For å la meg inspirere til å skrive dette, dro jeg i dag på Chanuka-fest på Det jødiske museet i Oslo, smakte på latkes og hørte på klezmermusikk.

They Might be Giants samlet på ep'en "Holidayland" i 2001 innspillinger de hadde hadde gjort gjennom årenes løp. Som tittelen antyder var temaet høytiden vi nå er inne i. Her finner vi "Feast of Lights".


De andre Chanuka-låtene jeg kjenner til, har tvilsom musikalsk verdi, men kompenserer med humor. Den beste av disse er "Hanukka Rocks" av Gefilte Joe and the Fish.


Låten er hentet fra albumet "Holidays in Dementia", kuratert av plateprateren Dr. Demento. På dette samlealbumet er også Doc Mo Shé and the Moshettes representert, og de forteller historien om "The Hanukkah Homeboy".

Årets Chanuka varer for øvrig fra kvelden 24. desember til 1. januar 2017.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar