fredag 23. desember 2016

Luke 23: Uunnværlige samleplater

De færreste artister har gjennomføringsevne nok til  å lage et fullkomment julealbum. Derfor er singler det perfekte medium for julesanger – med påfølgende samleplater av et godt lag med diverse artister. De fleste samleplater er selvsagt spekket med hits fra de siste tiår, eller klassikere uten copyright sunget av fordums croonere. Men når det primærbehovet er dekket, må man ha noe annet.

Her trekket jeg frem noen fremragende samleplater med julemusikk. Det er til dels et obskurt materiale vi finner på disse platene, derfor må man kanskje akseptere at mastertapene ofte befinner seg på ukjent sted. Lydopplevelsen er ikke optimal hele veien, særlig blir dette tidvis pinefullt om man lytter med hodetelefoner. Og jeg er på ingen måte noen lydfreak!

Jeg skulle ikke hatt noe imot å bli invitert på en kopp glüwein og kikket på juleplatene til Stefan Kasell og Frank Jastfelder. De to tyskerne har stått bak en mengde samleplater med arkivmateriale, mange av dem under "Get Easy"-tittelen. "Get Easy Christmas" kom i tre volum fra 2002 til 2004. Hvert album var en åpenbaring da det kom, og mange favorittinnspillinger oppdaget jeg for første gang på disse platene. Uten "Get easy"-utgivelsene ville det tatt årevis før jeg fant ut at The Free Design hadde gitt ut en juleplate, det var her  jeg første gang hørte The Emotions med "Black Christmas", og uten disse samlerne hadde jeg kanskje aldri hadde oppdaget Elisa Gabbai og "Winter in Canada".



"Cool Yule, The Swinging Sounds of Christmas" er noe i nærheten av den perfekte samleplate. Her finnes easy listening, religiøs musikk, psykedelia og primitiv synthmusikk. Nesten alt er bra, ingenting er direkte svakt, og du har neppe hørt noe av det et annet sted. Mannen som står bak heter Martin Green, og han har også vært kurator for andre velvalgte samleplater,  som "The Sound Gallery" (1996). Innholdet på platen presenteres slik: "A fine feast of festive folk, beatnik bossas, and icy electronics, unearthed and compiled by Martin Green". I tillegg er det med en liten julehilsen fra eieren av en kypriotisk restaurant i London. For øyeblikket er cden til salgs på Discogs for syv euro, og jeg er fristet til å kjøpe den enda en gang. "Swinging Bells" av The Mystic Monks er et av bidragene på platen.




Også de siste årene har det dukket opp juleplater der noen har gjort seg skikkelig flid med utvalget. I 2010 ga selskapet Chrome Dreams ut "It's beginning to sound a lot like Christmas". Undertittelen er "The Alternative Yuletide Christmas Collection", og de tuller ikke. Her er det en festlig blanding av rock and roll, doo wop, novelty songs og countrymusikk. Jeg har hørt mange versjoner av "Santa Claus is coming to town", men aldri har jeg hørt noen gjøre det som Bill Doggett.



Blant mange andre godbiter er også "Christmas Boogie", sunget av søstrene Davis, altså Skeeter og Betty Jack. På ekte popbransje-manér var de ikke ordentlige søstre, og grunnen til at de fleste bare har hørt om Skeeter, er at Betty Jack døde i en bilulykke i 1956. "Christmas Boogie" er basert på diktet "A Visit from St. Nicholas", som jeg skrev om i luke 20.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar