onsdag 7. desember 2016

Luke 7: Beste julecover

I dokumentarfilmen "Vinyl" (Alan Zweig, 2000) er det en platesamler som påstår at hvis han ser et forseggjort oppslag om et garasjesalg, så vet han at det er ingenting verdt å kjøpe. Hvis det derimot er en amatørmessig, håndskrevet lapp, så kan man regne med at det er skatter å finne. Ut fra den logikken burde man altså styre unna plater der man har gjort seg flid med å skape et flott cover. Men når det gjelder juleplater er coveret spesielt viktig. Konsumenten er ute etter å få maksimalt med julestemning, og coveret skal gi en pekepinn på hva som er i vente.

 Her kommer noen av favorittcoverne mine, plateomslag man dras mot instinktivt. Musikalsk er ingen av dem blant mine favoritter, men coverdesignen treffer meg midt i arketypene.

6. Jeg misliker sterkt misbruket av ordet "ikonisk", men man kan neppe kalle coveret til "A Christmas Gift from Phil Spector" for noe annet. Man kan treffe på uoppdagede stammer i Amazonas og de vil antagelig gjenkjenne coveret. Det sier litt om coverets påvirkningskraft at det er imitert en rekke ganger, antagelig bare slått av Sgt. Pepper-coveret.



5. Vibeke Saugestad ga først ut en jule-ep med Weld i 1995, og i 2008 kom hun med en juleplate som soloartist, "From All of Me". Den fikk kjempekritikk året etter av Hip Christmas, som såvidt jeg husker syntes coveret var litt corny. Coveret er verdt prisen alene, spør du meg. Bildet kunne frontet en reklamebrosjyre til en norsk garnfabrikk fra fordums dager.



4. Når vi først er inne på fine gensere, så har jeg alltid vært på utkikk etter en genser lik de The Beach Boys bruker på coveret til "The Beach Boys Christmas Album", som er ganske like genserne de brukte året etter på det mer sommerlige albumet "The Beach Boys Today". Det kan bli kjølig på kveldstid i Los Angeles, har jeg hørt. Samtidig får det meg til å tenke på noe Martin Newell skrev om Brian Wilson: Han bruker bjeller og likevel overbeviser han oss om at det er sommer.



3. Begge juleplatene til Sunturns har flotte cover, hver på sin måte. "Christmas" viser bandet i en typisk hybelleilighet, trekkfull får man anta siden strikkegensere- og -jakker nok en gang er det foretrukne plagget. Det som mangler av materielle goder i kollektivet, kompenseres av det sterke samholdet. "Vi har inget annat än vår solidaritet", som Rolf Wickstrom sang. Det er følelsen jeg får av å studere coveret.


"Christmas 1 and 2" har et klassisk og lekkert cover som kunne vært på en juleplate hjemmehørende i et sofistikert amerikansk hjem circa 1960, en plate far hørte på mens han tok en martini før middag.


2. På coveret til "Christmas With Empty Bottles Broken Hearts" poserer bandet ved juletreet foran en peis som kunne hørt hjemme på et mellomeuropeisk jaktslott. Genserne er raffe, pipen er stappet, og det ser ut til å være en fest i emning som man har lyst til å være med på − litt som hyttesammenkomsten i videoen til Whams "Last Christmas".


1. "In the Christmas Groove"-coveret er en parodi på omslaget til James Brown-platen "In the Jungle Groove", der James Brown sitter på en hard trebenk på en busstasjon eller et lignende sted. På julecoveret sitter en afroamerikansk nisse i en fengselscelle. Hva har skjedd i tiden fra han tok på seg nissedrakten til han havnet i kasjotten? Formålet med klesdrakten var å glede noen, men noe gikk galt. Hva har hendt? Det kunne det vært skrevet en flettverksroman om.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar